Τρ. Ιούν 22nd, 2021

Συνεργατικό Κοινωνικό Οικοσύστημα Αυτονομίας Αυτάρκειας Αειφόρου Ανάπτυξης

ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

ΤΡΟΙΖΗΝΙΑ – ΜΕΘΑΝΑ

Σχέδιο πρότασης για ένα:

Συνεργατικό
Κοινωνικό
Οικοσύστημα
Αυτονομίας
Αυτάρκειας
Αειφόρου
Ανάπτυξης

Οι κοινωνίες πλέον αυτενεργούν και συγκροτούνται σε συλλογικότητες, αυτοδιοικητικές πλατφόρμες, για κοινωνική αλληλεγγύη και ανάπτυξη που έχει ως αφετηρία και επίκεντρο τον άνθρωπο. Η εμπειρία έχει αποδείξει ότι ο πολίτης, μπορεί να δράσει αυτόνομα για την επίλυση των προβλημάτων του. Ας πάρουμε ως παράδειγμα τον Κανονισμό της Μπολώνια. Το 2011 μια ομάδα γυναικων επικοινώνησε με το δημαρχείο προκειμένου να δωρίσουν στο πάρκο της γειτονιάς τους ένα παγκάκι. Οι δημοτικές υπηρεσίες κατηγορηματικά τους δήλωσαν ότι η προσφορά τους ήταν αδύνατο να γίνει δεκτή γιατί δεν ήταν σύννομη. Προκλήθηκε σάλος και οι αντιδράσεις που υπήρξαν υποχρέωσε το Δήμο της Μπολώνια να συνεργαστεί με τον οργανισμό LabGov (Laboratory for the Governance of the Commons) o οποίος εφαρμόζει τις αρχές της οικονομολόγου  Elinor Ostrom στην αστική ζωή και να ψηφιστεί ο Κανονισμός της Μπολώνια.
Ο κανονισμός είναι μια συνεργατική μορφή τοπικής διακυβέρνησης στην οποία η διοίκηση διαχειρίζεται τα θέματα της διακυβέρνησης της πόλης μαζί με τους πολίτες. Φορείς της κοινωνικής καινοτομίας, επιχειρηματίες, οργανισμοί της κοινωνίας των πολιτών και κέντρα γνώσης συμφωνούν να συμμετάσχουν σε συνεργατικές διαδικασίες για την πόλη τους οδηγώντας σε σύμφωνα συνεργασίας για την φροντίδα για το κοινό καλό της πόλης. Ο κανονισμός εκλαμβάνει την πόλη ως ένα συνεργατικό κοινωνικό οικοσύστημα. Οι πρωτοβουλίες των πολιτών και η συνεργασία μαζί τους εκλαμβάνονται ως ανεκμετάλλευτα εργαλεία τα οποία, με την κατάλληλη βοήθεια, μπορούν να αναγνωριστούν και να ευδοκιμήσουν. Η τοπική διακυβέρνηση ανασχεδιάζεται ως μια δομή η οποία είναι φιλόξενη προς πολυάριθμες αυτο-οργανωμένες πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στο κοινό καλό.

Έχουμε και το παραδειγμα της Marinaleda. Η πόλη βρίσκεται στο κέντρο της Ανδαλουσίας. Στη Marinaleda των 3.000 κατοίκων δεν υπήρχε εργασία, αλλά μόνο μετανάστευση. Δημιουργήθηκε το συνδικάτο των εργατών γης που εργάζονταν στην επικράτεια της Ανδαλουσίας . Το 1979 αποφάσισαν να μετάσχουν στις δημοτικές εκλογές. Κέρδισαν την απόλυτη πλειοψηφία, την οποία διατηρηρούν μέχρι σήμερα. Ποιο ήταν το μυστικό της επιτυχίας τους; Η δύναμή τους είναι η ενότητα και έτσι έδωσαν στη συνέλευση όλη την εξουσία.  Έγινε το μαζικό όργανο λήψης αποφάσεων. Αποφασίζει για τον προϋπολογισμό του δήμου, μέσα από διαδικασίες στις οποίες εμπλέκονται όλες οι γειτονιές και όλοι οι γείτονες. Μετά από 12 χρόνια αγώνων αποκτήθηκε η γη 17.000 εκταρίων ενός μεγάλου γαιοκτήμονα – δούκα. Δημιουργήθηκε στη συνέχεια βιομηχανία ελιάς, λαδιού, πιπεριάς, αγκινάρας, σκόρδου. Με τη γη και τη βιομηχανία στα χέρια εκείνων που τις δουλεύουν,   κατάφεραν να έχουν εργασία για όλους.  Έτσι επέτυχαν 3 πράγματα : πρώτον δεν έχουν ανεργία, δεύτερον δεν υπάρχει εκμετάλλευση από τους γαιοκτήμονες, τρίτον ο πλούτος που παράγουν οι εργαζόμενοι  επιστρέφει στους ίδιους. Όταν οι νέοι θέλουν κατοικία, κάνουν αίτηση και το έδαφος τους διατίθεται δωρεάν, όπως και οι οικοδομικές εργασίες και η αρχιτεκτονική μελέτη. Οι νέοι προσφέρουν τη δική τους εργασία και πληρώνουν για ένα τέτοιο σπίτι 15€ το μήνα. Το πρότυπο είναι 90 τ.μ. κλειστός χώρος και 100 τ.μ. Αυλή. Το μοντέλο της Marinaleda είναι δικό τους έργο, προϊόν της συλλογικής τους σκέψης.

Υπάρχει και το ελληνικό μοντέλο, της Ανάβρας, το απομακρυσμένο χωριό της Μαγνησίας, όπου λίγοι κάτοικοι και πολλά ζώα επί δεκαετίες συμβίωναν σε ένα ερειπωμένο και εγκαταλελειμμένο από τους πάντες τόπο. Οργανώθηκαν, σχεδίασαν απο κοινού το μέλλον τους και οι 500 περίπου κάτοικοι του χωριού σήμερα είναι όλοι κτηνοτρόφοι με σύγχρονες και οργανωμένες κτηνοτροφικές ομάδες και με ετήσιο εισόδημα για κάθε κάτοικο 30.000 έως 100.000 ευρώ το χρόνο, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας των κατοίκων είναι κάτω από 40 ετών. Και όλοι παραδέχονται ότι αν δεν ερχόταν το πρόγραμμα Καλλικράτης και η αναγκαστική συνένωση με το Δήμου Αλμυρού να περιορίσει την ανάπτυξή του, οι κάτοικοί του σήμερα θα είχαν εξασφαλίσει δωρεάν ρεύμα και θέρμανση. Θεωρείται σίγουρο ότι θα ήταν το πρώτο αυτόνομο χωριό στην Ευρώπη, ίσως και στον κόσμο. Η Ανάβρα έγινε γνωστή στην Ευρώπη για δύο λόγος. Ο πρώτος λόγος για την ανάπτυξη που παρουσίασε. Επί δέκα χρόνια ήταν στις πρώτες θέσεις μεταξύ όλων των ΟΤΑ στην Ελλάδα και στην τρίτη θέση από τις ευρωπαϊκές χώρες του Νότου. (Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία και Ελλάδα). Ο δεύτερος λόγος είναι ότι επιχείρησε και έκανε έργα φιλικά προς το περιβάλλον. Μια μικρή κοινότητα ορεινή έχει ήδη εδώ και χρόνια αιολικό πάρκο.
Εμείς, στην Τροιζηνία και στα Μέθανα, τι μπορούμε να κάνουμε; Να συνδιαμορφώσουμε το μοντέλο ανάπτυξης μέσα από τη συμμετοχή και συνέλευση. Με αυτόν τον τρόπο θα αναδείξουμε τις δεξιότητες και τις ικανότητες των κατοίκων και θα ασχοληθούμε συστηματικά με την αγροτική παραγωγή στην ευλογημένη Γη της Τροιζηνίας. Η τοπική κοινωνία μας πρέπει να σχεδιάσει και να ονειρευτεί την Τροιζηνία και τα Μέθανα με 50.000 κατοίκους και τουλάχιστον 200.000 τουρίστες το χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχει ανάπτυξη, θέσεις εργασίας, έσοδα για τους επαγγελματίες, προοπτική για όλους και για τα παιδιά μας. Στην περιοχή μας υπάρχουν 5.500 ακίνητα που τα περισσότερα παραμένουν άδεια σε όλη τη διάρκεια του έτους. Για να γεμίσουν τα σπίτια αυτά απαιτούνται δραστικές παρεμβάσεις σε όλα τα επίπεδα. Οι σχολάζουσες γαίες θα πρέπει να περάσουν στα χέρια νέων ανθρώπων, με νομική μορφή που θα εξασφαλίζει τους ιδιοκτήτες. Σύντομα θα έχουμε αυτάρκεια προϊόντων και θα είναι αναπόφευκτη η μεταποίηση τους με στόχο τις εξαγωγές. Δεκάδες νέοι θα βρουν εργασία και αξιοπρεπές εισόδημα.
Ώθηση θα πρέπει να δοθεί στην τουριστική ανάπτυξη. Η περιοχή διαθέτει τεράστιες δυνατότητες και φυσικό πλούτο, αλλά και ιστορία και αρχαιότητες. Η αλματώδης ανάπτυξη θα έρθει με σειρά πρωτοβουλιών και δράσεων. Η διαμόρφωση των παραλιακών μετώπων, του Γαλατά, της Καλλονής και των Μεθάνων και η αξιοποίηση όλων των αλιευτικών καταφυγίων και της μαρίνας Μεθάνων σε ένα δίκτυο εξυπηρέτησης ιδιωτικών και επαγγελματικών σκαφών, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας, εισόδημα για τα ξενοδοχεία, τα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα και δωμάτια . Η δημιουργία 1.500 και πλέον θέσεων ελλιμενισμού θα δώσει ετήσια έσοδα άνω των 5 εκατ. Ευρώ. Παράλληλα, θα πρέπει να δημιουργήσουμε Θαλάσσιο Καταδυτικό Πάρκο που θα φέρει στην περιοχή μας υψηλού εισοδήματος τουρίστες.
Η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάνελ σε όλο τον δημοτικό φωτισμό, είναι αναγκαία και θα λειτουργήσει ευεργετικά για τους δημότες, δεδομένου ότι θα μειωθούν τα δημοτικά τέλη στο ελάχιστο πραγματικό κόστος και απαλλαγή όλων των ορεινών οικισμών από την καταβολή δημοτικών τελών, ενώ με φθηνό κόστος θα υπάρχει φωτισμός ακόμα και στο πιο απομακρυσμένο σπίτι. Ουσιαστικά προτείνουμε ένα άλλο μοντέλο διοίκησης του Δήμου που οι αποφάσεις θα βασίζονται στη θέληση των δημοτών. Οι αποφάσεις θα είναι συλλογικές. Οι συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου θα γίνονται εκ περιτροπής σε όλα τα τοπικά διαμερίσματα του Δήμου. Κάθε έξι μήνες θα συνεδριάζει το δημοτικό συμβούλιο με εξειδικευμένη ατζέντα για κάθε περιοχή ξεχωριστά. Θα μπαίνουν στόχοι, θα γίνεται προγραμματισμός και στο επόμενο εξάμηνο θα γίνεται έλεγχος αν υλοποιήθηκαν οι δεσμεύσεις. Με τις δράσεις και τις παρεμβάσεις θα συνδιαμορφωθεί το κοινό όραμα «Τροιζηνία και Μέθανα των 4 Εποχών με αυτονομία και αυτάρχκεια!». Υπάρχουν αξιόλογες πολιτιστικές ομάδες, σύλλογοι και σημαντικοί παράγοντες της περιοχής που μπορούν να συνδράμουν στην επιτυχία του εγχειρήματος και να διαμορφώσουν προϋποθέσεις προσέλκυσης τουριστών.
Αναλυτικοί πίνακες για την εξαγωγή συμπερασμάτων

1. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΠΟΓΡΑΦΗ 2001 – 2011

ΕΤΟΣ ΣΥΝΟΛΟ ΤΡΟΙΖΗΝΟΣ ΜΕΘΑΝΩΝ

1991 8.140 6.084 2.056
2001 8.729 6.179 2.550
2011 7.811 5.696 2.115

ΣΥΝΟΛΟ – 918 – 483 – 918

Από την επεξεργασία των επίσημων στοιχείων της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής προκύπτει ότι οι δημότες του Δήμου Τροιζηνίας μειώθηκαν στη δεκαετία 2001 – 2011 κατά 918. Στην Δημοτική Ενότητα Τροιζήνας μειώθηκαν κατά 483 δημότες και από την Δημοτική Ενότητα Μεθάνων κατά 435 δημότες. Το 2011 απογράφηκαν συνολικά 7.811 δημότες έναντι 8.729 δημοτών το 2001. Στην Δημοτική Ενότητα Τροιζήνας απογράφηκαν 5.696 δημότες, έναντι 6.179 δημοτών και στην Δημοτική Ενότητα Μεθάνων 2.115 δημότες έναντι 2.550 το 2001. Η φυγή οικογενειών και νέων ανθρώπων από την περιοχή μας πήρε δραματικές διαστάσεις την τελευταία δεκαετία και δυστυχώς συνεχίζεται. Το σημαντικότερο στοιχείο είναι ότι οι μόνιμοι κάτοικοι κατά το 2011 ήταν 7.143 και από αυτούς οι γεννηθέντες στο εξωτερικό ήταν 918. Δηλαδή 1 στους 7 κατοίκους προέρχονται κυρίως από την Αλβανία, Ινδίες και Πακιστάν.

2. Η ΕΠΙΒΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΛΙΜΕΝΑ ΜΕΘΑΝΩΝ
Εντυπωσιακά είναι τα ευρήματα από την επεξεργασία των στοιχείων της επιβατικής κίνησης από το λιμάνι του Πειραιά προς τα Μέθανα και από τα Μέθανα προς τον Πειραιά κατά την 9ετία 2010 -2018. Το τελευταίο χρόνο της λειτουργίας του Δήμου Μεθάνων αποβιβάσθηκαν στα Μέθανα συνολικά 45.554 επιβάτες και επιβιβάσθηκαν 43.005 επιβάτες. Στο 9ηνο του τρέχοντος έτους, αποβιβάσθηκαν στη Λουτρόπολη 15.708 και επιβιβάσθηκαν για τα λιμάνια του Πόρο, της Αίγινας και του Πειραιά 15.462 επιβάτες.
Με άλλα λόγια, απο την εφαρμογή του «Καλλικράτη» και την ενοποίηση με τον Δήμο Τροιζήνος, οι αποβιβασθέντες επιβάτες μειώθηκαν κατά 29.846 επιβάτες. Ο κυριότερος λόγος είναι η δραματική μείωση των δρομολογίων των επιβατηγών πλοίων.
Ωστόσο, να επισημανθεί ότι στο διάστημα αυτό ολοκληρώθηκε και ο επαρχιακός δρόμος Επιδαύρου – Δρυόπης, μειώθηκε σε χρόνο η απόσταση και αρκετοί κάτοικοι και τουρίστες προτίμησαν να επισκεφθούν την περιοχή με τα Ι.Χ. Όμως, το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των Μεθάνων με τον Πειραιά παραμένει οξύτατο και είναι ένα αίτημα των κατοίκων της περιοχής που απαιτεί άμεση επίλυση. Επίσης απο τους 100 επιβάτες που κατεβαίνουν στο λιμάνι του Πειραιά προκειμένου να ταξιδέψουν για τα νησιά του Αργοσαρωνικού, μόνο ένας επιλέγει να ταξιδέψει για τα Μέθανα! Αυτό προκύπτει απο την επεξεργασία των στοιχείων της επιβατικής κίνησης του μηνός Ιουλίου του 2018.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώσαμε στα νησιά του Αργοσαρωνικού ταξίδεψαν συνολικά από τον Πειραιά για Αίγινα, Αγκίστρι, Μέθανα, Πόρο, Ύδρα, Ερμιόνη, Σπέτσες και Πόρτο Χέλι 404.359 επιβάτες, ενώ στα Μέθανα αποβιβάστηκαν μόνο 4.063 επιβάτες, που σημαίνει ότι μόνο το 1 % (για την ακρίβεια 1,0048%) προτίμησε να κάνει τις διακοπές του στην Χερσόνησο των Μεθάνων. Με δεδομένο ότι στα Μέθανα αποβιβάζονται και κάτοικοι των γειτονικών περιοχών τα συμπεράσματα είναι ακόμα πιο αποκαρδιωτικά.

Η ΕΠΙΒΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΛΙΜΕΝΑ ΜΕΘΑΝΩΝ ΑΠΟ ΤΟ 2010 ΕΩΣ ΤΟ 2018:

ΕΤΟΣ ΑΠΟΒΙΒΑΣΘΕΝΤΕΣ ΕΠΙΒΙΒΑΣΘΕΝΤΕΣ
2010 45.554 43.005
2011 41.583 39.055
2012 25.934 25.152
2013 17.991 16.466
2014 19.214 16.523
2015 19.259 16.492
2016 15.349 11.918
2017 17.088 16.233
2018 15.708 15.462
# ΤΟ 2018 ΕΙΝΑΙ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΟΝ ΜΗΝΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ.
3. Η ΕΠΙΒΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΠΟΡΘΜΕΙΟ ΓΑΛΑΤΑ – ΠΟΡΟΥ
Η εκτίναξη της επιβατικής κίνησης στο Πορθμείο Γαλατά – Πόρου διαμορφώνει νέα δεδομένα για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Οι αριθμοί είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικοί: Το 2013 διακινήθηκαν στο Πορθμείο από και προς τον Πόρο από τον Γαλατά συνολικά 366.446 επιβάτες, ενώ στο 9ηνο του τρέχοντος έτους ανήλθαν σε 715. 418 επιβάτες! Με άλλα λόγια παρατηρείται διπλασιασμός της συνολικής κίνησης μέσα στην τελευταία 5ετία. Ικανοποιητική είναι και η κίνηση των Ι.Χ. Αυτοκινήτων, των φορτηγών και των δικύκλων. Μάλιστα, στο τέλος Σεπτεμβρίου η διακίνηση των φορτηγών ήταν μεγαλύτερη από τους δώδεκα μήνες του έτους 2013. Οι δυνατότητες που διανοίγονται είναι τεράστιες για την ευρύτερη περιοχή, η οποία έχει τις δυνατότητες να απορροφήσει σημαντικό εισόδημα από τους τουρίστες που έχουν τελικό προορισμό τον Πόρο και διακινούνται οδικώς.

Η ΕΠΙΒΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΠΟΡΘΜΕΙΟ ΑΠΟ ΤΟ 2013 ΕΩΣ ΤΟ 2018

ΕΠΙΒΑΤΕΣ Ι.Χ. ΦΟΡΤΗΓΑ ΔΙΚΥΚΛΑ
2013 366.446 112.361 13.677 51.651
2014 365.114 104.831 12.381 44.959
2015 418.558 114.360 13.427 64.360
2016 414.985 106.210 15.905 47.944
2017 405.095 116.101 16.278 41.771
2018 715.418 104.303 14.312 36.009
2019
2020

# Τα στοιχεία του 2018 είναι έως το τέλος Σεπτεμβρίου

4. ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
Ο ευλογημένος κάμπος της Τροιζηνίας μέσα στο πέρασμα των χρόνων εξακολουθεί να παράγει σχεδόν τα πάντα που καταναλώνονται στην Ελλάδα. Η ελιά, ο καρπός της, το λάδι, η βρώσιμη ελιά, τα λεμόνια, τα πορτοκάλια, τα μανταρίνια, τα αμπέλια, τα λουλούδια και τα οπωρολαχανικά όχι μόνο καλύπτουν τις ανάγκες της περιοχής, αλλά προωθούνται στις αγορές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του εξωτερικού. Αποτελεί ένα βασικό εισόδημα για τους κατοίκους της περιοχής μας. Η ανάγκη διατήρησης του κάμπου κρίνεται εξαιρετικά μείζον ζήτημα. Προσανατολισμός των αγροτών σε νέες ποικιλίες και σε προϊόντα που εύκολα προωθούνται και καταναλώνονται στις πόλεις. Σήμερα στην Τροιζηνία καλλιεργούνται περί τις 900.000 ελαιόδεντρα, η παραγωγή, εγγίζει ή και ξεπερνά σε καλή χρονιά τους 3.000 τόννους (με μέσο όρο τους 1.500 περίπου τόννους) και υπάρχουν 4 ελαιοτριβεία, Η γεωργική γη της επαρχίας Τροιζηνίας, η οποία καλύπτει κυρίως το ηπειρωτικό τμήμα της, ανέρχεται σε 101.000 περίπου στρέμματα, που ένα σημαντικό μέρος πανω από το 30% βρίσκεται σε αγρανάπαυση. Οι δενδρώδεις καλλιέργειες καταλαμβάνουν το 67,6%, οι αροτραίες το 9%, οι ανθοκομικές καλλιέργειες το 2%, οι λαχανόκηποι το 1,5% και οι αμπελώνες ένα ασήμαντο 0,9%. Αναλυτικότερα οι καλλιέργειες:
ΕΛΑΙΟΔΕΝΔΡΑ: Με στοιχεία του 1994 υπήρχαν 900.000 ελαιόδενδρα με παραγωγή κατά μέσο όρο 1.500 τόνους και μέγιστη 3.000 τόνους. Υπήρχαν 15 ελαιοτριβεία, τώρα υπάρχουν μόνο 4.
ΑΝΘΟΚΟΜΙΑ: Επίσης με στοιχεία του 1994 υπήρχαν 1.768 στρέμματα υπαίθριας καλλιέργειας, που αντιπροσώπευαν το 28% της συνολικής παραγωγής στην Ελλάδα και 235 στρέμματα θερμοκηπιακής καλλιέργειας.
ΛΕΜΟΝΙΑ: 5.600 στρέμματα
ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΑ: 5.900 στρέμματα
ΜΑΝΤΑΡΙΝΙΑ: 2.200
ΔΙΑΦΟΡΑ: 100 στρέμματα
ΠΑΤΑΤΑ:
ΝΤΟΜΑΤΑ:
ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ:
ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑ:
ΦΡΑΟΥΛΕΣ:
ΚΗΠΕΥΤΙΚΑ:
ΑΛΙΕΙΑ:
ΙΧΘΥΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ: 2 ενεργές μονάδες.
ΑΜΠΕΛΙΑ:
ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΑ: 2 είναι ενεργά κα υπάρχουν άλλα 2 ανενεργά.
ΑΛΕΥΡΟΜΥΛΟΙ: Λειτουργεί 1 Μύλος.

ΟΙ ΚΥΡΙΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑ ΝΗΣΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ

ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ

Σιτηρά για καρπό 980
Κονδυλώδη 420
Νωπά Κηπευτικά 2.620
Ακρόδρυα 6.500
Εσπεριδοειδή 6.620
Διάφορες Οπώρες 320
Αμπέλια 1.305
Ελαιόδενδρα 163.000
Ανθοκομία 403

5. ΠΟΣΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΦΟΙΤΟΥΝ ΣΕ ΔΗΜΟΤΙΚΑ, ΓΥΜΝΑΣΙΑ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΑ

ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΕΤΟΣ ΕΤΟΣ
2016-2017 2017- 2018
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΓΑΛΑΤΑ 36
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΤΡΟΙΖΗΝΟΣ 14
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΜΕΘΑΝΩΝ 30 24
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΔΡΥΟΠΗΣ 15 5
ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΡΑΤΖΑ 15 3

ΣΥΝΟΛΟ 82

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΑΛΑΤΑ 220 211
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ 7 –
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΟΙΖΗΝΑΣ 12 17
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΜΕΘΑΝΩΝ 70 73
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΔΡΥΟΠΗΣ 25 26
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΑΡΑΤΖΑ 20 17

ΣΥΝΟΛΟ 404 344

ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΓΑΛΑΤΑ 124
ΛΥΚΕΙΟ ΓΑΛΑΤΑ 81
ΕΠΑΛ ΓΑΛΑΤΑ 122
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΛΥΚΕΙΟ ΓΑΛΑΤΑ 56
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΘΑΝΩΝ 40
ΛΥΚΕΙΑΚΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΜΕΘΑΝΩΝ 20 51
Ε.Ε.Ε..Ε.Κ. 6

ΣΥΝΟΛΟ 449

6. ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ ΔΗΜΟΥ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ – ΜΕΘΑΝΩΝ

Κατά το προεκλογικό έτος 2010, όπου έγιναν οι δημοτικές εκλογές με τον νόμο του Καλλικράτη, οι προυπολογισμοί των δύο Δήμων, Τροιζήνας και Μεθάνων ανέρχονταν σε 26 εκατ. ευρώ, δηλαδή σε κάθε δημότη αναλογούσε συμμετοχή περίπου 3.500 ευρώ. Με άλλα λόγια μία 4μελής οικογένεια ήταν χρεωμένη με 14.000 ευρώ. Μετά από οκτώ χρόνια ο προυπολογισμός ήταν γύρω στα 8 εκατ. η χρέωση σε κάθε δημότη ήταν 1.250 ευρώ, τουτέστιν μια 4μελης οικογένεια είναι χρεωμένη με 5.000 ευρώ, που ξεπερνά το μέσο όρο του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος. Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν πόσο εξωπραγματικοί είναι οι προυπολογισμοί και πως τα μεγαλόπνοα έργα, επιβαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο και στην περίπτωση μας τον δημότη της Τροιζηνίας και των Μεθάνων.

ΕΤΟΣ ΕΣΟΔΑ ΕΞΟΔΑ

2020
2019
2018
2017
2016 8.835.397,17
2015
2014 9.328.068,04 9.328.0684
2013 9.480.782,60 9.480.782,60
2012 5.083.161,32 4.964.728,33
2011 12.749.624,36
2010 26.115.092,41

7. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ – ΜΕΘΑΝΩΝ

ΔΑΝΕΙΑ: 2.000.000 ευρώ
ΑΝΕΞΟΦΛΗΤΑ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ: 668.951,26 ευρώ
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΟΠΕΙ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ:
ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ:
ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ:
ΤΑΜΕΙΑΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ:
ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ:

8. ΘΑΝΑΤΟΙ ΣΕ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑ ΚΑΙ ΜΕΘΑΝΑ

Από τα στοιχεία αυτά φαίνεται ότι κάθε εβδομάδα έχουμε 2,5 θανάτους κατά μέσο όρο σε όλη την Τροιζηνία και τα Μέθανα. Τα Μέθανα έχουν περισσότερους θανάτους παρά το γεγονός ότι έχουν σαφώς μικρότερο πληθυσμό από την Δημοτική Ενότητα Τροιζήνος. Στα Μέθανα γίνεται 1 κηδεία ανά εβδομάδα.

ΕΤΟΣ ΘΑΝΑΤΟΙ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ ΘΑΝΑΤΟΙ ΜΕΘΑΝΩΝ ΣΥΝΟΛΟ

2020
2019
2018 79 – –
2017 87 17 –
2016 83 49 116
2015 89 49 138
2014 89 42 131
2013 81 49 130
2012 91 37 128
2011 81 38 119
2010 86 47 133

ΣΥΝΟΛΟ 766 328 1.094
# Τα στοιχεία για το 2018 είναι έως 31 Οκτωβρίου.

9. Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ

Στην περιοχή διάφορες κρατικές υπηρεσίες διαθέτουν τεράστια περιουσία. Στο Πόρο υπάρχει το Κέντρο Εκπαιδεύσεως του Πολεμικού Ναυτικού, στον Γαλατά είναι η κατασκήνωση του υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας, στην παραλιακή ζώνη υπάρχει ο Δενδροκομικός Σταθμός και συνολικά  6 χιλιόμετρα ακτής  είναι περιφραγμένα. Στα Μέθανα είναι εγκαταλελειμμένα το Νησάκι και τα αποδυτήρια της πλαζ, το Κέντρο Αναπήρων Πολέμου που ανήκει στο υπουργείο Άμυνας, οι τρεις ιαματικές πηγές που είχαν δοθεί σε ιδιώτη, αλλά αποβλήθηκε δεδομένου ότι δεν είχε ολοκληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις για τον εκσυγχρονισμό των Λουτρών. Επίσης, υπάρχουν και η Μαρίνα Μεθάνων και τρία αλιευτικά καταφύγια, στο Βαθύ, στον Άγιο Γεώργιο και στον Άγιο Νικόλαο. Υπάρχει και το αλιευτικό καταφύγιο της Καλλονής. Βασική προϋπόθεση ανάπτυξη της περιοχής είναι να δοθούν άμεσα σε ιδιώτες με διαφανή διαγωνιστική διαδικασία.

10. Η ΨΗΦΤΑ
Ο χώρος της λιμνοθάλασσας της Ψήφτας, ο σημαντικός αυτός υγροβιότοπος της περιοχής και της Ελλάδας, έχει μετατραπεί σε απέραντο σκουπιδότοπο, ενώ τα κτίρια και οι εγκαταστάσεις έχουν υποστεί ζημίες. Επίσης, παρά το φιλόδοξο όραμα για την μετατροπή του σε Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και τα τεράστια χρηματικά ποσά που δαπανήθηκαν προκειμένου να δημιουργηθεί αυτός ο πνεύμονας πρασίνου και να προστατευθεί το θαλάσσιο περιβάλλον και το οικοσύστημα, εδώ και χρόνια ρημάζει στην εγκατάλειψη και την αδιαφορία. Τον Αύγουστο του 2010 παραδόθηκε το έργο ανάπλασης του υγροβιότοπου που κόστισε στον Έλληνα φορολογούμενο 1 εκατ. Ευρώ, ενώ σήμερα διαπιστώνουμε:
Δεν έχει δημιουργηθεί φορέας διαχείρισης του υγροβιότοπου της Ψήφτας. Τα κτίρια έχουν υποστεί φθορές. Η ξύλινη περίφραξη σε πολλά σημεία έχει καταστραφεί. Τα περισσότερα από τα 2.550 δένδρα και θάμνοι που φυτεύτηκαν έχουν ξεραθεί. Επισημαίνεται ότι ο υγροβιότοπος της Ψήφτας, για την σπάνια ομορφιά του, χαρακτηρίστηκε «εξαίρετου φυσικού κάλλους» από το ΥΠΠΟ (ΦΕΚ 849/Β/79). Εξάλλου να υπογραμμισθεί ότι σύμφωνα με μελέτες ειδικών ορνιθολόγων έχει εκτιμηθεί ότι 89 είδη πουλιών από 34 διαφορετικές οικογένειες μεταναστεύουν ή διαχειμάζουν σε αυτόν τον τόσο σημαντικό υδροβιότοπο.

11. ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ

Οι οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στην χώρα μας δημιουργούν ασφυκτικό οικονομικό περιβάλλον στους περισσότερους συμπολίτες μας. Η ανεργία, η μείωση των μισθών και των συντάξεων, η αύξηση των φόρων, τα χαράτσια που επιβάλλονται στους λογαριασμούς της ΔΕΗ, το ΕΤΑΚ, μας έχουν φέρει όλους σε απόγνωση. Τα δημοτικά τέλη και τα τιμολόγια που πληρώνουμε είναι υπέρογκα και δεν ανταποκρίνονται στις υπηρεσίες που μας παρέχονται.
Μετά από έρευνα που κάναμε διαπιστώσαμε ότι δεν έγιναν ποτέ από τον Δήμο μελέτες με τις οποίες να αποδεικνύεται το πραγματικό κόστος των ανταποδοτικών τελών.
Θα περιοριστούμε να αναφέρουμε μερικά στοιχεία μόνο:
Το πρώτο είναι ότι οι πρώην Δήμοι Τροιζήνας και Μεθάνων εισέπραξαν το 2010 από τέλη καθαριότητας και φωτισμού το συνολικό ποσό των 580.301,04 ευρώ, ενώ το 2013 στον προυπολογισμό του Δήμου Τροιζηνίας υπολογίσθηκαν έσοδα 1.033.115,65 ευρώ. Με άλλα λόγια διπλασιάστηκαν τα έσοδα από τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού.
Το δεύτερο είναι ότι δεν ενσωματώθηκε στο πλεόνασμα των ανταποδοτικών τελών, ιδιαίτερα μεγάλο ποσό από οφειλές από παρελθόντα έτη, τα οποία υπολογίζονται με προσαυξήσεις.
 Προτείνεται η πλήρης απαλλαγή των κατοίκων των μικρών, ορεινών και απομακρυσμένων οικισμών του Δήμου Τροιζηνίας – Μεθάνων από τα δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού (άρθρο 25 του Νόμου 1828/89), με παράλληλη την εφαρμογή ενός προγράμματος ηλεκτροδότησης των περιοχών αυτών με φωτοβολταϊκά πάνελ σε στύλους των κοινόχρηστων χώρων και αξιοποίηση της ανακύκλωσης και κομποστοποίησης των οικιακών σκουπιδιών. Υπενθυμίζεται ότι τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα (άρθρο 25,παρ. 11 του νόμου 1828/1989) και ως εκ τούτου η νομιμότητα της επιβολής τους συναρτάται με την ύπαρξη αναλογικής σχέσης μεταξύ εσόδων και απαιτουμένων εξόδων για την παροχή των υπηρεσιών καθαριότητας και φωτισμού. Το βασικό επιχείρημα είναι ότι στα ορεινά χωριά τα σκουπίδια είναι ελάχιστα και μπορούν να ελεγχθούν στην πηγή. Έτσι, θα έχουμε και μεγάλη οικονομία και στην μετακίνηση των απορριμματοφόρων. Όσον αφορά τον φωτισμό, μπορεί να πολλαπλασιασθεί σε κολώνες φωτισμού με φωτοβολταικά πάνελ, τα οποία θα αποσβεσθούν μέσα σε μικρό σχετικά διάστημα. Σε πρώτη φάση, προτείνεται η απαλλαγή των μικρών ορεινών και απομονωμένων οικισμών: Χώριζας.Ευαγγελισμού.Άνω Φαναρίου.Καμμένης Χώρας.Μεγαλοποτάμι.Μακρύλογγου.
Κάτω Μούσκας.Πασά. Ζερβέϊκων.
Επαναλαμβάνουμε ότι αυτό θα επιτευχθεί με την ταυτόγχρονη εφαρμογή ενός οργανωμένου σχεδίου αποκομιδής των σκουπιδιών, με ανακύκλωση στην πηγή, κομποστοποίηση και αναμόρφωση δικτύου δημοτικού φωτισμού με φωτοβολταϊκά πάνελ. Σε δεύτερη φάση, αφού ολοκληρωθεί η πρώτη των μικρών ορεινών χωριών, με τις ίδιες ουσιαστικές παρεμβάσεις θα μειωθούν κατά 50% τα δημοτικά τέλη σε: Καρατζά.Αγία Ελένη.Δρυόπη.Κουνουπίτσα.Κυψέλη.Αγίων Θεοδώρων.Μεγαλοχωρίου.
Σε ταυτόχρονη διαδικασία θα υπάρχει εξορθολογισμός στην αποκομιδή των σκουπιδιών στις υπόλοιπες περιοχές ώστε το κόστος να περιοριστεί στο ελάχιστο. Αυτονόητο είναι ότι θα υπάρξει ειδική μέριμνα για τις ευπαθείς κοινωνικές, όπως πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, άνεργοι κλπ.

12. ΟΙ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ

Σύμφωνα με την παράγραφο Α.1. του άρθρου 25 του Ν.3468/2006 κάθε παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στον οποίο χορηγείται άδεια παραγωγής επιβαρύνεται από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του σταθμού με ειδικό τέλος. Το τέλος αυτό αντιστοιχεί σε ποσοστό 3% επί της προ Φ.Π.Α., τιμής πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας στον Διαχειριστή του Συστήματος ή του Δικτύου ή των μη Διασυνδεδεμένων Νησιών. Σύμφωνα με την παράγραφο Α.2.,του ίδιου νόμου, τα ποσά που αντιστοιχούν στο ειδικό τέλος παρακρατούνται από τον αρμόδιο Διαχειριστή και αποδίδονται, κατά ποσοστό 80% στον οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) πρώτου βαθμού, εντός των διοικητικών ορίων του οποίου είναι εγκατεστημένοι οι σταθμοί ΑΠΕ και κατά ποσοστό 20% στον ή τους ΟΤΑ πρώτου βαθμού από την εδαφική περιφέρεια των οποίων διέρχεται η γραμμή σύνδεσης του σταθμού με το Σύστημα ή το Δίκτυο.
Σύφωνα με την παράγραφο Α.3., του ίδιου άρθρου, τα ποσά που αντιστοιχούν στο ειδικό τέλος εγγράφονται σε χωριστό προϋπολογισμό εσόδων του οικείου ΟΤΑ πρώτου βαθμού και διατίθενται υποχρεωτικά και αποκλειστικά, σε ποσοστό 80%,για την εκτέλεση έργων τοπικής ανάπτυξης, σε περιοχές εντός των ορίων του δημοτικού, ή κοινοτικού διαμερίσματος όπου είναι εγκατεστημένος ο σταθμός ή διέρχεται η γραμμή σύνδεσης και σε ποσοστό 20% , στην υπόλοιπη περιφέρεια του οικείου ΟΤΑ ,του πρώτου βαθμού. Επίσης, προβλέπεται όπως οι οικείοι Ο.Τ.Α υποχρεούνται να υποβάλλουν στον υπουργό Ανάπτυξης και τον Γενικό Γραμματέα της οικείας Περιφέρειας εντός του πρώτου τριμήνου κάθε επόμενου έτους έκθεση με τον απολογισμό της αξιοποίησης των εσόδων που προέρχονται από το ειδικό τέλος.
Υπενθυμίζω ότι το 1% υπέρ οικιακού καταναλωτή λειτουργεί ως εξής: Στο Δήμο που ανήκουν χωροταξικά οι ανεμογεννήτριες μετράνε το σύνολο των ρολογιών σε όλα τα σπίτια. Το ποσό που μαζεύεται συνολικά κάθε χρόνο διαιρείται αναλογικά με τον αριθμό των ρολογιών και στο τέλος κάθε έτους στον εκκαθαριστικό λογαριασμό της ΔΕΗ που παίρνει στα χέρια του ο καταναλωτής πρέπει να υπάρχει γραμμένο επάνω στον λογαριασμό το ποσό που του αφαιρείται για τον άνωθεν λόγο. Βέβαια υπάρχουν περιπτώσεις που ο ΛΑΓΗΕ δεν αποδίδει τα συγκεκριμένα ποσά και στην ουσία κρατάει τα λεφτά η ΔΕΗ.

13. ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ

Ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος πρέπει να γίνει εργαλείο ανάπτυξης. Στο συμβούλιο, που είναι 5μελές, συμμετέχουν από 2 εκπρόσωποι της πλειοψηφίας του Δήμου Τροιζηνίας – Μεθάνων και του Δήμου Πόρο, καθώς και 1 εκπρόσωπος της μειοψηφίας του Δήμου Τροιζηνίας – Μεθάνων. Δεν έχουν ενημερωθεί ποτέ για την πορεία του τα δημοτικά συμβούλια. Επιβάλλεται ανασυγκρότηση του Αναπτυξιακού Συνδέσμου με διεύρυνση των σκοπών και των αρμοδιοτήτων, ώστε να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης και όχι να περιορίζεται σε διαχειριστή μικροποσών χωρίς κανένα στρατηγικό σχεδιασμό. Μέχρι τώρα έχει λειτουργήσει ως “αρπαχτή” κυρίως στον τομέα της αποκατάστασης των θεομηνιών. Βέβαια, υπάρχει και η άλλη λύση:
Ωστόσο, από τους σκοπούς του, ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο σε τομείς που υπάρχουν δυσλειτουργίες, όπως είναι η αποχέτευση, η ύδρευση, η αποκομιδή σκουπιδιών. Χαρακτηριστικά μπορεί να αναφερθεί ότι η κοινή διαχείριση των Βιολογικών Καθαρισμών Πόρου και Μεθάνων θα λύσει χρονίζοντα προβλήματα και σίγουρα θα υπάρξει εξορθολογισμός δαπανών με οικονομίες κλίμακος, αλλά το σπουδαιότερο είναι ότι θα προταθούν κοινές ρεαλιστικές λύσεις για την σωστή λειτουργία των ΒΙΟΚΑ. Αυτονόητο είναι ότι η κοινή πολιτική για την ύδρευση θα λύσει πολλά προβλήματα και για τους δύο Δήμους που πρόσφατα απασχόλησαν και τα δύο δημοτικά συμβούλια. Ακόμα και στην αποκομιδή των απορριμάτων με την εφαρμοφή πιλοτικών προγραμμάτων για την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση. Τα ωφέλη μπορεί να είναι τεράστια και να περιοριοστούν τα έξοδα των δύο Δήμων και η επιβάρυνση των δημοτών.

ΕΤΟΣ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΘΕΝΤΑ ΕΙΣΠΡΑΧΘΕΝΤΑ ΠΛΗΡΩΘΗΚΑΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ

2010
2011
2012 1.741.406,38 678.555,54 678.555,54
2113 1.771.364,22
2014
2015
2016
2917
2018
2019
2020

14. ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

Η διαπίστωση ότι η περιοχή των Μεθάνων και της Τροιζηνίας υστερεί σε τουρισιτκή προβολή, ανάδειξη των αρχαιοτήτων και γενικότερα πολιτιστικών γεγονότων που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη και ευημερία της περιοχής είναι από όλους ομολογημένη. Πρώτιστο μέλημα είναι η συγκρότηση Τουριστικής Επιτροπής, χωρίς αποκλεισμούς και στην οποία να επιδιωχθεί να συμμετέχουν επιχειρηματίες, στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, άνθρωποι του Πολιτισμού και όσοι επιθυμούν να συνεισφέρουν σε αυτή την υπερτοπική προσπάθεια. Η προσπάθεια αυτή να μην εγκλωβιστεί σε αποτυχημένα μοντέλα επιτροπών του παρελθόντος, αλλά να είναι ανοιχτή σε απόψεις, ρεύματα, ιδέες από όλους τους χώρους και όχι να λειτουργεί σε στεγανά πλειοψηφιών και κομματικών επιλογών.Η παντελής έλλειψη διαφήμισης είναι από τα αρνητικά της προηγούμενης περιόδου. Η απουσία μας από τις διεθνείς και εκθέσεις που γίνονται κατά διαστήματα οφείλεται στην αδυναμία της δημοτικής αρχής να συντονίσει όλους εκείνους που ενδιαφέρονται και έχουν συμφέροντα στο τουριστικό προϊόν. Βέβαια, ξενοδόχοι, ιδιοκτήτες ενοικιαζομένων δωματίων, εστιάτορες και διάφοροι άλλοι επαγγελματίες θα πρέπει να κατανοήσουν ότι ακόμα ότι συμμετοχή τους στις δαπάνες κρίνεται αναγκαία και απαραίτητη.

15. ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ
Όσον αφορά στο Δήμο Τροιζηνίας – Μεθάνων και ειδικότερα τη Λουτρόπολη και τη Χερσόνησο Μεθάνων, προτείνουμε ένα ενδεικτικό πρόγραμμα εκδηλώσεων – καλεντάρι για όλο το έτος 2015 με προφανή διάθεση να υπάρχει ετήσια προετοιμασία για τις βασικότερες εκδηλώσεις ώστε να είναι προσβάσιμο εγκαίρως σε όλους μέσω του Διαδικτύου και να προωθείται ως τουριστικό προϊόν. Η διαμόρφωση ετήσιου προγράμματος, για όλο το Σαρωνικό και ειδικότερα για τα Μέθανα και την Τροιζηνία αυτονόητο θα είναι ότι θα προηγηθεί δημόσια διαβούλευση.
Βασική σκέψη είναι να αξιοποιηθούν προσωπικότητες που έχουν σχέση με την περιοχή μας. Η καταγραφή των ανθρώπων του πολιτισμού είναι προυπόθεση για την διαμόρφωση μιας πλουραλιστικής πολιτικής και τουριστικής αντίληψης. Στοιχείο που πρέπει να εξετασθεί επίσης είναι η συμμετοχή σε εκθέσεις, η αξιοποίηση της έκθεσης “Ελιά, Λεμόνι, Ρίγανη”, “Σαρώνεια”, “Η Γιορτή της Λεμονιάς”, “Poros Art” κλπ. και βεβαίως μέσω αυτών η ανάδειξη των τοπικών προϊόντων.

Υ.Γ.: Το σχέδιο, συμπληρώνεται συνεχώς με νεώτερα στοιχεία και σκέψεις. Το κείμενο αυτό αποτελεί περίληψη της συνολικής πρότασης. Η τελευταία ενημέρωση έγινε στις 10 Νοεμβρίου 2018.

Σ.Σ.: Το άρθρο γράφηκε με αφορμή το ΦΟΡΟΥΜ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ