Ανασκόπηση της χρονιάς από την «Καθετή»
Με την έλευση του νέου έτους όλοι μπαίνουμε σε διαδικασίες ανασκόπησης της χρονιάς που πέρασε, που για την Καθετή «μέτρησε» μόνο τέσσερις μήνες, από το ξεκίνημά της. Οι δράσεις της Καθετής ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο (περισσότερα για την ιστορία της Καθετής, καθώς και στοιχεία επικοινωνίας μπορείτε να βρείτε εδώ). Ωστόσο, μέσα σε ένα μικρό διάστημα τεσσάρων μηνών, η Καθετή κατάφερε να οργανώσει και να υλοποιήσει δράσεις καινοτόμες, που έδωσαν την ευκαιρία σε ανθρώπους όλων των ηλικιών οι οποίοι ζουν στον Πόρο, τον Γαλατά, αλλά και την Τροιζηνία να μάθουν νέα πράγματα, να γνωριστούν με ανθρώπους με τους οποίους μοιράζονται παρόμοια ενδιαφέροντα και να περάσουν καλά.
Σεπτέμβριος
Από την περυσινή σχολική χρονιά κιόλας, η Φαίη Ορφανίδου, ιδρυτικό μέλος της Καθετής, παραδίδει εθελοντικά μαθήματα ελληνικών σε μετανάστες στον Γαλατά. Από τη φετινή σχολική χρονιά, όμως, οι προσπάθειες αυτές εντάθηκαν και πλέον, με την υποστήριξη της Καθετής, η Φαίη αλλά και ο Χρυσόστομος, εθελοντής της Καθετής, παραδίδουν δωρεάν μαθήματα ελληνικών σε μετανάστες και σε παιδιά μεταναστών. Οι τάξεις σιγά σιγά μεγαλώνουν και πλέον 4 ενήλικες γυναίκες, 2 έφηβοι και 4 παιδιά, μαθητές και μαθήτριες του δημοτικού σχολείου, μαθαίνουν ελληνικά και λαμβάνουν δωρεάν βοήθεια για τα μαθήματα του σχολείου.
Οκτώβριος
Η πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου ήταν αφιερωμένη στο Smallville (περισσότερα εδώ), μία πρωτοβουλία που στόχο είχε να διαμορφώσει εκ νέου την έννοια της κοινωνικής αλληλεπίδρασης στην επαρχία, να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του κοινωνικού αποκλεισμού και να ωθήσει τους πολίτες να χτίσουν μία συμμετοχική και συμπεριληπτική κοινότητα. Για μία εβδομάδα, λοιπόν, άτομα που κατοικούν στην ευρύτερη περιοχή συζήτησαν στο πλαίσιο «άτυπων κοινωνικών συμβουλίων», αφηγήθηκαν προσωπικές τους ιστορίες μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και δημιούργησαν μία θεατρική παράσταση-ντοκιμαντέρ, η οποία παρουσιάστηκε στο κοινό. Η συζήτηση που ακολούθησε έδειξε την ανάγκη των κατοίκων της περιοχής να έρθουν σε ουσιαστική επαφή και να μιλήσουν για τα κοινωνικά προβλήματα που τους απασχολούν. Το Crash Smallville Πόρος-Τροιζηνία-Μέθανα υλοποιήθηκε σε συνεργασία της Καθετής με την Brutal Stories και με την υποστήριξη της Ελληνικής Πλατφόρμας για την Ανάπτυξη στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «Βιώσιµη Ευρώπη για Όλους».
Τον Οκτώβριο του 2018 συμμετείχα εθελοντικά στην προετοιμασία της παράστασης στα πλαίσια του Crash Smallville. Πολύ ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία με ξεχωριστή πρωτοτυπία και πολύ καλή οργάνωση. Το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό και ως θεάτρια είχα την ευκαιρία να ζήσω την εμπειρία της αλληλεπιδραστικής παράστασης καθώς στο τέλος της ακολούθησε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με τους συντελεστές, τους συμμετέχοντες και τους θεατές.
-Μαρία Πατεράκη, εκπαιδευτικός
Νοέμβριος
Τον Νοέμβριο, η Καθετή ξεκίνησε τη δράση «Σχολείο των Εκπαιδευτικών», η οποία θα συνεχιστεί έως το τέλος σχεδόν της σχολικής χρονιάς. Το «Σχολείο των Εκπαιδευτικών» αφορά σε εκπαιδευτικά σεμινάρια και εργαστήρια και απευθύνεται κυρίως στους εκπαιδευτικούς των δήμων Τροιζηνίας-Μεθάνων και Πόρου, ωστόσο άτομα που δεν ανήκουν στον χώρο της εκπαίδευσης, αλλά ενδιαφέρονται για τα ζητήματα που πραγματεύεται το κάθε εργαστήρι είναι επίσης καλοδεχούμενα. Στόχος του «Σχολείου των Εκπαιδευτικών» είναι οι εκπαιδευτικοί να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες που θα βελτιώσουν τη σχολική εμπειρία των ίδιων και φυσικά των μαθητών τους.
Το πρώτο σεμινάριο του «Σχολείου των Εκπαιδευτικών» είχε τίτλο «Το Σώμα ως Μουσικό Όργανο» και πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την καθηγήτρια φωνητικής Λαρίσα Ιασωνίδου στις 3/11 (περισσότερα εδώ). Το σεμινάριο αφορούσε το πώς να εκφραζόμαστε με τη φωνή μας και στο πώς να χρησιμοποιούμε με τον καλύτερο τρόπο τη φωνή μας στη δουλειά, στο σπίτι και στις συναναστροφές μας.
Το Νοέμβριο του 2018 παρακολούθησα το σεμινάριο «Το σώμα ως μουσικό όργανο» με τη Λαρίσα Ιασωνίδου. Ως εκπαιδευτικός χρησιμοποιώ συνέχεια τη φωνή μου και το σεμινάριο αυτό ήταν εξαιρετικό δώρο εκ μέρους της Καθετής προς εμάς που ζώντας στην επαρχία δεν έχουμε εύκολη πρόσβαση σε τέτοιου είδους διοργανώσεις. Οργανωτικά ήταν όλα εξαιρετικά και η πολύ ζεστή και φιλική στάση της Φαίης Ορφανίδου που μας υποδέχτηκε στον χώρο της Καθετής, έκαναν τη συνολική εμπειρία του σεμιναρίου πολύ θετική.
-Μαρία Πατεράκη, εκπαιδευτικός
Ακολούθησε το δωρεάν σεμινάριο «Πολιτισμικό σοκ και διαπολιτισμική επικοινωνία», το οποίο πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό Αναστασία Καρούτη, στις 24/11 (περισσότερα εδώ). Στόχος του σεμιναρίου ήταν οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες να λάβουν χρήσιμα εργαλεία που θα τους βοηθήσουν να αναγνωρίζουν τα συμπτώματα του πολιτισμικού σοκ, να διαχειρίζονται αυτή τη δύσκολη κατάσταση και να μπορούν να προσαρμόζονται εύκολα σε κοινωνίες με διαφορετική κουλτούρα.
Στο [σεμινάριο] εξερευνήσαμε πολλές και ενδιαφέρουσες πτυχές που συνθέτουν το θέμα της πολυπολιτισμικότητας. Μέσα από μοίρασμα προσωπικών εμπειριών και μέσα από απλές και ευχάριστες βιωματικές ασκήσεις, διαπιστώσαμε από πόσες πολλές πολιτισμικές ιδιαιτερότητες περιτριγυριζόμαστε χωρίς πολλές φορές καν να το υποψιαζόμαστε. Σημαντικό καθώς είναι το θέμα αυτό για τον σημερινό δάσκαλο/την σημερινή δασκάλα, ευαισθητοποιηθήκαμε στο πόσο σημαντικό είναι να προσεγγίζουμε με ενδιαφέρον και σεβασμό τις διαφορές αυτές που μπορεί να μας περιβάλλουν και να βρίσκονται μπροστά μας σε καθημερινή βάση, χωρίς εμείς να τους δίνουμε την δέουσα προσοχή. Νιώσαμε για λίγες ώρες πολίτες του κόσμου!
-Σταυρούλα Πατσιά, εκπαιδευτικός
Ακόμη, τον Νοέβριο ξεκίνησε το εργαστήριο ακρόασης μουσικής Synthesis & Anasynthesis με τον Γιάννη Λούκο, κάθε Κυριακή στις 15.00. Στις εβδομαδιαίες συναντήσεις του εργαστηρίου, τα μέλη της ομάδας άκουγαν μουσικά έργα της επιλογής τους, αντάλλασσαν απόψεις για αυτά, κατανοούσαν πώς φτιάχτηκαν και τελικά δημιουργούσαν μουσική (περισσότερα εδώ). Η συνεργασία με τον Γιάννη Λούκο θα συνεχιστεί από τον Φεβρουάριο με σειρά διαδραστικών διαλέξεων για τη μουσική, για την οποία θα υπάρξει ενημέρωση σύντομα.
Επίσης, από τις 21/11 άρχισαν οι εβδομαδιαίες συναντήσεις για το δωρεάν πρόγραμμα προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης για εφήβους Γυροσκόπιο. Στόχος του προγράμματος είναι οι έφηβοι και οι έφηβες που συμμετέχουν να μάθουν ποιες είναι οι προσωπικές τους αξίες και ποιες είναι οι αξίες της κοινωνίας στην οποία ζουν, να ανακαλύψουν πώς να επικοινωνούν με ανθρώπους με διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο, να αναπτύξουν ικανότητες παρουσίασης, αλλά και να μάθουν πώς να συντάσσουν ένα βιογραφικό σημείωμα και πώς να επικοινωνούν με πιθανούς εργοδότες, πώς να σκέφτονται επιχειρηματικά και πώς να βρίσκουν εναλλακτικές λύσεις σε προβλήματα που αντιμετωπίζουν (περισσότερα εδώ).
Τέλος, από την Πέμπτη 22/11 άρχισαν και οι συναντήσεις της Ομάδας Προβολών, τα μέλη της οποίας πλέον συγκεντρώνονται κάθε Πέμπτη στο χώρο της Καθετής στις 19.00 και απολαμβάνουν δωρεάν μία ταινία της επιλογής τους. Αν έχετε Facebook, μπορείτε να εγγραφείτε στην Ομάδα Προβολών πατώντας το σύνδεσμο που ακολουθεί εδώ , εναλλακτικά μπορείτε να στείλετε email στο info@katheti.gr ή απλώς να έρθετε στις συναντήσεις μας μια Πέμπτη στις 19.00 μ.μ.
Ζω εδώ και λίγο καιρό στον Πόρο και με πολύ ενδιαφέρον «προσδέθηκα» στην Ομάδα Κινηματογραφικών Προβολών και τις δραστηριότητες της Καθετής, η οποία αποτελεί μια μικρή αλλά φιλόδοξη κοιτίδα μάθησης, κοινωνικοποίησης και πολιτισμού στην περιοχή μας, χάρις στην επίμονη προσπάθεια και δουλειά της Φαίης Ορφανίδου και των συνεργατών της.
-Βάσω Παπαδιαμάντη
Δεκέμβριος
Τον Δεκέμβριο η Λαρίσα Ιασωνίδου προσέφερε μία τρίωρη διάλεξη για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των κρυολογημάτων με τις δικές μας δυνάμεις, παρουσιάζοντας μία δική της μέθοδο (περισσότερα εδώ).
Η Ομάδα Ανάγνωσης της Καθετής άρχισε τη λειτουργία της επίσης από τις αρχές του Δεκέμβρη. Πλέον, κάθε δεύτερη Τρίτη στις 19.30 (η επόμενη συνάντηση της ομάδας είναι στις 22/1) η ομάδα διαβάζει ολόκληρα βιβλία ή αποσπάσματα έργων, συζητά για αγαπημένα βιβλία και συγγραφείς και μαθαίνει για το βιβλίο. Έως τώρα, η ομάδα έχει διαβάσει το διήγημα «Μοσκώβ Σελήμ» του Γεώργιου Βιζυηνού και το βιβλίο «Να με φωνάζεις με τ’ όνομά σου» (Call Me By Your Name) του André Aciman, ενώ το επόμενο βιβλίο είναι το «Μουσείο της Αθωότητας» του Ορχάν Παμούκ.
Στο πλαίσιο του «Σχολείου των Εκπαιδευτικών» οργανώθηκε τον Δεκέμβριο το δωρεάν βιωματικό σεμινάριο «Πώς να ανακαλύψω τις προσωπικές μου αξίες», σε συνεργασία με την Αναστασία Καρούτη. Στόχος του σεμιναρίου ήταν οι εκπαιδευτικοί να κατανοήσουν την έννοια των προσωπικών αξιών και να μάθουν έννοιες όπως η ενσυναίσθηση, η αυτογνωσία και η συνειδητότητα, να λάβουν στα χέρια τους εργαλεία που τους βοηθούν να ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και να αξιοποιήσουν τα εργαλεία αυτά στην τάξη (περισσότερα εδώ).
Τον Δεκέμβριο του 2018, είχα τη χαρά να συμμετάσχω στο βιωματικό σεμινάριο που οργανώθηκε στην Καθετή με θέμα τις προσωπικές αξίες και ομολογώ ότι βρέθηκα σε ένα ζεστό και φιλικό χώρο, όπου η Αναστασία Καρούτη διευκόλυνε –με γνώση και ενσυναίσθηση− μια ενδιαφέρουσα εμπειρία. Μέσα από παιγνίδια και δραστηριότητες δημιουργήσαμε ένα κλίμα ομάδας και προσεγγίσαμε τόσο τις δικές μας αξίες όσο και τις διαφορετικές αξίες των μελών της ομάδας, ανταλλάξαμε σκέψεις και απόψεις, «είδαμε» και συζητήσαμε διαφορετικές οπτικές και προβληματιστήκαμε σχετικά με το ρόλο που ένας/μία εκπαιδευτικός μπορεί να παίξει στην καλλιέργεια της αυτογνωσίας των μαθητών και την αναγνώριση των δικών τους αξιών.
-Βάσω Παπαδιαμάντη
Η ζεστή ανταπόκριση που έχει λάβει έως τώρα η Καθετή ενθαρρύνει τη Φαίη Ορφανίδου και την ομάδα των εθελοντών της Καθετής να συνεχίσουν την προσπάθειά τους και την προσφορά νέων ευκαιριών στους κατοίκους της περιοχής. Καλή νέα χρονιά!
Επικοινωνία
Τηλέφωνο: 2298043825
Email: info@katheti.gr
Website: katheti.gr (υπό κατασκευή)
FB: @kathetiporos
Εγγραφή σε newsletter: http://eepurl.com/du59t9