Πε. Ιούλ 9th, 2020

Οι περιηγητές… ζωγράφισαν τα Μέθανα!

ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗ
Τίτλος
Τα Μέθανα στην Αργολίδα
Πρωτότυπος τίτλος
Altra veduta di Metana.
Χρονολογία έκδοσης
1820
Έκδοση
POMARDI, Simone. Viaggio nella Grecia fatto da Simone Pomardi negli anni 1804, 1805, e 1806. Arrichito di tavole in rame, τ. II, Ρώμη, Vincenzo Poggioli, 1820.
Σελίδα
135
Περιοχή/Τοποθεσία
Μέθανα
Πελοπόννησος
Ελλάδα
Θέμα
Άποψη
Φυσικό περιβάλλον
Συλλογή
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη – Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα

Τίτλος
Άποψη του Πόρου με τα Μέθανα και την Τροιζήνα.
Πρωτότυπος τίτλος
Peninsula of Methana, Bay of Troezen and Town of Poros.
Χρονολογία έκδοσης
1882
Έκδοση
WORDSWORTH, Christopher. Greece pictorial, descriptive, & historical by Christopher Wordsworth, D.D. Lord Bishop of Lincoln, with numerous Engravings illustrative of the Scenery, Architecture, Costume, and Fine Arts of that Country and a History of the Characteristics of Greek Art by George Schraf, F.S.A. Director, Keeper, and Secretary of the National Portrait Gallery. A New Edition revised. With Notices of recent Discoveries by H.F. Tozer, M.A. Fellow and Tutor of Exeter College, Oxford, Author of the “Highlands of Turkey”, “Lectures on the Geography of Greece”, Λονδίνο, John Murray, 1882.
Σελίδα
162
Περιοχή/Τοποθεσία
Νησιά του Αργοσαρωνικού
Ελλάδα
Πόρος
Θέμα
Άποψη
Αρχιτεκτονική – Οικιστικό περιβάλλον
Φυσικό περιβάλλον
Συλλογή
Ελληνική Βιβλιοθήκη – Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης

Τίτλος
Νομίσματα των Μεθάνων. Στον εμπροσθότυπο παριστάνεται κεφαλή του θεού Ηφαίστου.
Χρονολογία έκδοσης
1819
Έκδοση
DODWELL, Edward. A classical and topographical tour through Greece, during the years 1801, 1805, and 1806, Λονδίνο, Rodwell and Martin, 1819.
Σελίδα
283
Περιοχή/Τοποθεσία
Μέθανα
Πελοπόννησος
Ελλάδα
Θέμα
Αρχαιότητες – Τέχνη
Συλλογή
Ελληνική Βιβλιοθήκη – Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης

Τίτλος
Μέθανα. Όρος Ορθολίθι.
Πρωτότυπος τίτλος
METHANA. Mount Ortholithi.
Χρονολογία έκδοσης
1819
Έκδοση
DODWELL, Edward. A Classical and Topographical Tour through Greece, during the Years 1801, 1805, and 1806, Λονδίνο, Rodwell and Martin, 1819.
Σελίδα
282
Περιοχή/Τοποθεσία
Μέθανα
Πελοπόννησος
Ελλάδα
Θέμα
Άποψη
Φυσικό περιβάλλον
Συλλογή
Ελληνική Βιβλιοθήκη – Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης

Τίτλος
Η ακρόπολη των Μεθάνων.
Πρωτότυπος τίτλος
Argolis. Kastro von Methana. An der Ostküste der Argolis; gegenüber das Festland westlich Troezen.
Χρονολογία έκδοσης
1923
Έκδοση

REISINGER, Ernst. Griechenland Schilderungen deutscher Reisender In zweiter, veränderter Auflage herausgegeben. Mit 90 Bildtafeln, davon 62 nach Aufnahmen der Preussischen Messbildanstalt, Λειψία, Insel-Verlag, 1923.
 

Σελίδα
40
Περιοχή/Τοποθεσία
Μέθανα
Πελοπόννησος
Ελλάδα
Θέμα
Άποψη
Αρχαιότητες – Τέχνη
Αρχιτεκτονική – Οικιστικό περιβάλλον
Συλλογή
Ελληνική Βιβλιοθήκη – Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης
Τίτλος
Τοπίο στα Μέθανα.
Πρωτότυπος τίτλος
Presqu’ile de Methana.
Χρονολογία έκδοσης
1820
Έκδοση
POMARDI, Simone. Viaggio nella Grecia fatto da Simone Pomardi negli anni 1804, 1805, e 1806. Arrichito di tavole in rame, τ. II, Ρώμη, Vincenzo Poggioli, 1820.
Σελίδα
136
Περιοχή/Τοποθεσία
Μέθανα
Πελοπόννησος
Ελλάδα
Θέμα
Άποψη
Φυσικό περιβάλλον
Συλλογή
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη – Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
Τίτλος
Αρχαία ερείπια στα Μέθανα.
Πρωτότυπος τίτλος
Ruins of Methana in Argolis.
Χρονολογία έκδοσης
1834
Έκδοση
DODWELL, Edward. Views and Descriptions of Cyclopian, or, Pelasgic Remains, in Greece and Italy; with Constructions of a later Period; from Drawings by the late Edward Dodwell, ESQ. F.S.A. and member of several foreign Academies: Intended as a supplement to his Classical and Topographical Tour in Greece during the years 1801, 1805, and 1806. One hundred and thirty-one Lithographic Plates, Λονδίνο, Adolphus Richter, MDCCCXXXIV [=1834].
Περιοχή/Τοποθεσία
Πελοπόννησος
Ελλάδα
Μέθανα
Θέμα
Αρχαιότητες – Τέχνη
Φυσικό περιβάλλον
Συλλογή
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη – Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
Τίτλος
Ερείπια αρχαίας πύλης σε οχυρωματικό περίβολο στα Μέθανα.
Πρωτότυπος τίτλος
Ancient gate at Methana.
Χρονολογία έκδοσης
1834
Έκδοση
DODWELL, Edward. Views and Descriptions of Cyclopian, or, Pelasgic Remains, in Greece and Italy; with Constructions of a later Period; from Drawings by the late Edward Dodwell, ESQ. F.S.A. and member of several foreign Academies: Intended as a supplement to his Classical and Topographical Tour in Greece during the years 1801, 1805, and 1806. One hundred and thirty-one Lithographic Plates, Λονδίνο, Adolphus Richter, MDCCCXXXIV [=1834].
Περιοχή/Τοποθεσία
Ελλάδα
Μέθανα
Πελοπόννησος
Θέμα
Αρχαιότητες – Τέχνη
Συλλογή
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη – Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
Τίτλος
Μέθανα. Όρος Ορθολίθι.
Πρωτότυπος τίτλος
Methana, Mount Ortholithi.
Χρονολογία έκδοσης
1821
Έκδοση
DODWELL, Edward. A classical and topographical tour through Greece, during the years 1801, 1805, and 1806, Λονδίνο, Rodwell and Martin, 1819.
Περιοχή/Τοποθεσία
Πελοπόννησος
Μέθανα
Ελλάδα
Θέμα
Άποψη
Αρχιτεκτονική – Οικιστικό περιβάλλον
Συλλογή
Γεννάδειος Βιβλιοθήκη – Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα

DODWELL, Edward
O αρχαιολόγος και ζωγράφος Edward Dodwell (1767-1832), γόνος παλιάς και πλούσιας ιρλανδικής οικογένειας, γεννήθηκε στο Δουβλίνο και σπούδασε φιλολογία και αρχαιολογία στο Trinity College του Kαίμπριτζ. Ευνοημένος οικονομικά με μεγάλη περιουσία και χωρίς επαγγελματική υποχρέωση αφοσιώθηκε στη μελέτη των πολιτισμών της Μεσογείου.

Ταξίδεψε το 1801 συντροφιά με τον Atkins και τον γνωστό περιηγητή W. Gell στα Ιόνια νησιά και στην Τρωάδα και το 1805-06, με συνοδοιπόρο τον ζωγράφο Simone Pomardi, στην ηπειρωτική Ελλάδα. Εγκαταστάθηκε στη συνέχεια στη Nάπολη και τη Pώμη, παντρεύτηκε μια γυναίκα τριάντα χρόνια νεότερή του και υπήρξε διακεκριμένος εταίρος πολλών πολιτιστικών ιδρυμάτων της Ευρώπης. Εξερευνώντας τα όρη της Iταλίας αρρώστησε και πέθανε. Η μεγάλη αρχαιολογική συλλογή που συγκέντρωσε (νομίσματα, 115 χάλκινα αντικείμενα και 143 αγγεία) στεγάστηκε ένα διάστημα στην οικία του στη Ρώμη και αργότερα πουλήθηκε στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου.

Πολυγραφότατος συγγραφέας αλλά και εικαστικός, ο Dodwell αποκαλύπτει σε όλο το έργο του, μοναδικό για την εποχή, το πολύπλευρο ταλέντο του αρχαιολόγου που διαθέτει: φιλοπεριέργεια, κριτικό πνεύμα και καλλιτεχνικό αισθητήριο. Για πρώτη φορά αναγνωρίζουμε την πραγματική ανακάλυψη «ενός τόπου»: η οδοιπορία γίνεται τρόπος αναγνώρισης και ανάγνωσης του τοπίου, στο οποίο εντάσσονται τα μνημεία, η ιστορία, οι σύγχρονοι άνθρωποι, οι τεκμηριωμένες πληροφορίες.

Το πλούσιο σε αρχαιολογικό και τοπογραφικό υλικό ταξίδι, που περιγράφεται στους δύο τόμους της έκδοσης αυτής, είναι ταυτόχρονα ένας απύθμενος πλούτος πληροφοριών για τον δημόσιο και ιδιωτικό βίο των Ελλήνων κατά την προεπαναστατική περίοδο. Ο Dodwell ξεκίνησε από τη Βενετία στα τέλη Απριλίου του 1801 με δραγουμάνο έναν έξυπνο, μορφωμένο Έλληνα από τη Σαντορίνη, που συνάντησε στην Ιταλία. Σε ένα μήνα, διαπλέοντας την Αδριατική, έφτασε με τους συνοδοιπόρους του στην Κέρκυρα, η οποία βρισκόταν υπό ρωσοτουρκική κατοχή. Συνέχισε το ταξίδι του, στους Παξούς, στην Πάργα, τη Λευκάδα, και έγραψε: για τα ερείπια, τα προϊόντα, τα χωριά και το ακρωτήριο Λευκάτα, απ’ όπου, σύμφωνα με τη παράδοση, η αρχαία ποιήτρια Σαπφώ, απελπισμένη από τον άτυχο έρωτά της για τον Φάωνα έπεσε στο πέλαγος. Πέρασε στην Πρέβεζα (επισκέφθηκε τις αρχαιότητες στη Νικόπολη), την Ιθάκη (περιγράφει τη γεωγραφική και οικονομική κατάσταση της νήσου και αναζήτησε επιπλέον αρχαιότητες). Τέλος έφτασε στην Κεφαλονιά, όπου ολοκλήρωσε και το πρώτο του ταξίδι προς τον ελλαδικό χώρο συντροφιά με τον William Gell.

Στα 1805 με συνοδοιπόρο τον ζωγράφο Simone Pomardi ξαναέφυγε από τη Μεσήνη της Σικελίας, έφτασε στη Ζάκυνθο (όπου περιγράφει τα χωριά, τον πληθυσμό, τα προϊόντα) και από εκεί πέρασε στο Μεσολόγγι. Γράφει για τους εκβιασμούς εκ μέρους του Αλή πασά, για τα ιδιαίτερα προϊόντα της περιοχής, τον Αχελώο και τις Εχοινάδες νήσους. Στη συνέχεια φτάνει στην Πάτρα, όπου φιλοξενήθηκε από τον πρόξενο Nικόλαο Στράνη, η οικία του οποίου υπήρξε επί σειρά ετών τόπος συνάντησης πολλών Eυρωπαίων επισκεπτών. Περιηγούμενος την πόλη επιβεβαίωσε τις θεωρητικές του γνώσεις για τον περιβάλλοντα χώρο και περιέγραψε με σαφήνεια τη σύγχρονή Πάτρα τόσο την πολεοδομική της όψη (τονίζοντας ότι «τα σπίτια των Eλλήνων είναι ασβεστωμένα και τα σπίτια των Tούρκων έχουν κόκκινο χρώμα»), όσο και το οικονομικό της προφίλ, αναφερόμενος και στα προϊόντα εξαγωγής της περιοχής. Eπισκέφτηκε το κάστρο, το περίφημο μεγαλόκορμο κυπαρίσσι, την εκκλησία του Aγίου Aνδρέα και το αγίασμα (παραθέτει και μία άποψη της ιερής πηγής σε σχέδιο του συνοδοιπόρου του Pomardi). Σημείωσε ακόμη την παρουσία αρκετών μαύρων σκλάβων στην πόλη, ενώ προσπάθησε να αποκτήσει κάποιες αρχαιότητες. Για άλλη μία φορά, στην Πάτρα, ο Dodwell αναπλάθει κατά κύριο λόγο την ιστορική μνήμη. Η οδοιπορία του αναδεικνύει τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, ενώ η επιστημονική τεκμηρίωση, με αρχαίες πηγές αλλά και προγενέστερές του περιηγητικές μαρτυρίες, οριοθετεί τη γνώση του χώρου.

Λόγω επιδημίας στην Πελοπόννησο την περίοδο εκείνη, προτίμησε να φτάσει στην Αθήνα περνώντας από τη Ναύπακτο, το Γαλαξίδι (όπου παρακολουθεί το αποκριάτικο καρναβάλι) και την Άμφισσα (διέμεινε στο σπίτι Κεφαλονίτη γιατρού και επισκέφτηκε τον βοεβόδα) ανεβαίνει τον Παρνασό, σταματά στο Χρισό και καταλύει στο Καστρί όπου περιηγείται στην Κασταλία πηγή και στις ελάχιστες ορατές αρχαιότητες των Δελφών. Ο δρόμος του από την Αράχωβα και το Δίστομο τον έφερε στο μαντείο του Τροφώνιου στη Λιβαδειά και από εκεί στα άλλα βοιωτικά χωριά (Ορχομενός, Αλίαρτος, Θεσπιές). Φτάνει στην Αθήνα, από τον δρόμο των Ελευθερών και της ελευσινιακής πεδιάδας, στις 26 Μαρτίου, την περίοδο που τα συνεργεία του Λόρδου Elgin αποψίλωναν τον γλυπτό διάκοσμο από τα μνημεία της Ακρόπολης. Παρέμεινε μέχρι τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους, επισκεπτόμενος σχεδόν όλη την Αττική (Πεντέλη, Φυλή, Αχαρναί, Κηφισιά, Βραυρώνα, Πόρτο Ράφτη, Θορικό, Λαύριο, Σούνιο, Πειραιά), την Αίγινα και τη Σαλαμίνα, ένώ παράλληλα έγραψε, εκτός από αρχαιολογικά θέματα, για τους χορούς, τη μουσική και τα παιγνίδια των Ελλήνων, τα δημόσια λουτρά, αλλά και για τα έντομα και τα πτηνά.

Οδοιπόρησε ξανά προς τη Θήβα, την Κωπαΐδα, τις Θερμοπύλες και από τη Λαμία, τη Στυλίδα και τον Αλμυρό έφτασε στον Βόλο και στο Πήλιο, μνημονεύοντας παντού όλες τις αρχαίες πόλεις και τα κατάλοιπά τους, ενώ συνεχίσε μέχρι τη Λάρισα και τα Αμπελάκια, όπου εντυπωσιάστηκε από το επίπεδο ζωής, τους εκλπεπτυσμένους κατοίκους και τη βιομηχανία βαφής βαμβακονημάτων. Ξαναγύρισε στην Αθήνα διασχίζοντας τον θεσσαλικό κάμπο, τη Λιλαία, την Αμφίκλεια, τη Φωκίδα και τη Βοιωτία και περνώντας από τη Χαλκίδα και τον Μαραθώνα.

Το καλοκαίρι όλο παρέμεινε στην Αθήνα. Ο Δεκέμβριος του 1805 τον βρίσκει περιηγούμενο την Αργολιδοκορινθία : το μοναστήρι στο Δαφνί, η Ελευσίνα και τα αρχαία μυστήρια, τα Μέγαρα, ο Ισθμός, ο Ακροκόρινθος, οι Κεχρεές, η Νεμέα και τα αμπέλια της, το Άργος με την ακρόπολη και το αρχαίο θέατρο, οι Μυκήνες με τον θησαυρό του Ατρέα, η Τίρυνθα και το Ναύπλιο, η Επίδαυρος και τα λείψανα του ιερού του Ασκληπιού, η Τροιζήνα, τα Μέθανα, ο Πόρος. Ύστερα, από τον δρόμο προς το Αίγιο, πέρασε από τη Σικυώνα, το Ξυλόκαστρο, στάθηκε στα χάνια της διαδρομής αυτής και από την Πάτρα περιγράφοντας όλα τα χωριά της Αχαΐας και της Ηλείας έφτασε στις 24 Ιανουαρίου του 1806 στην Ολυμπία. Στη συνέχεια επισκέφθηκε τα ερείπια στη Μεσσήνη, τη Μεγαλόπολη και τις Βάσσες και κατέληξε στη Σπάρτη στο τέλος του Φεβρουαρίου. Διασχίζοντας πάλι την Αρκαδία και την Αχαΐα (Τεγέα, Τριπολιτσά, Μαντίνεια, Ορχομενός, Στυμφαλία, Φενεός, Καλάβρυτα, Μέγα Σπήλαιο) έφτασε στη Πάτρα, από κει πέρασε στα Ιόνια νησιά την άνοιξη και έφτασε στη Ρώμη στις 18 Σεπτεμβρίου του 1806.

Στο Παράρτημα της έκδοσης δημοσιεύονται: κατάλογος τοπωνυμίων σε όλες τις παραλλαγές τους, κατάλογος των κυριότερων οικισμών στην Κεφαλλονιά, τη Ζάκυνθο, την περιοχή της Λιβαδειάς, της Άμφισσας, της Λαμίας, και των Θηβών, κατάλογος με τα εν χρήσει μέτρα και τα σταθμά στην Ελλάδα, αρχαίες επιγραφές από την Κέρκυρα, τους Δελφούς, τη Φωκίδα, τις Θεσπιές, τον Πειραιά, την Τήνο και τη Λέσβο, κατάλογος με τα μουσικά όργανα που χρησιμοποιούσαν στην Αττική, κατάλογος με τις τιμές προϊόντων στην Αθήνα καθώς και κατάλογος με τα φρούτα και τα λαχανικά που υπήρχαν στο εμπόριο την περίοδο της παραμονής του στην πόλη.

Ο ίδιος ο Dodwell σχεδίασε περί τις 400 απόψεις τοποθεσιών και μνημείων (πρόσφατα ήρθαν στη δημοσιότητα δεκάδες καινούργια, άγνωστα μέχρι σήμερα, σχέδιά του), χρησιμοποιούσε την camera obscura και επεδίωξε να συνδυάσει τα τεκμηριωμένα αρχαιολογικά κατάλοιπα εμπλουτισμένα καλλιτεχνικά με χαρακτικά, πράγμα που κατάφερε και στα τέσσερα δημοσιευμένα έργα του τα οποία αποτέλεσαν βασικά εγχειρίδια για όλους τους μετέπειτα περιηγητές στον ελλαδικό χώρο, ενώ και σήμερα εξακολουθούν να είναι χρησιμότατα μελετήματα για την αρχαιολογική έρευνα.

Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου

POMARDI, Simone
Ο Ιταλός ζωγράφος Simone Pomardi (1760-1830), στο δίτομο οδοιπορικό του, περιγράφει το ταξίδι του στην Eλλάδα με τον Άγγλο αρχαιολόγο Ed. Dodwell (1805-1806). Πιθανότατα συναντήθηκαν στη Ρώμη το 1804, ο Dodwell τον προσέλαβε ως σχεδιαστή για την περιοδεία του στην Ελλάδα και ο Pomardi έκανε 600 σχέδια και συνέταξε το χρονικό της περιοδείας του. 

Ο Dodwell αναφέρεται συχνά στην σχεδιαστική ικανότητα του συνοδού του, επαινεί την παρατηρητικότητα, την ευσυνειδησία και το ταλέντο του. Σαν συγγραφέας όμως ο Pomardi, χωρίς τον πλούτο αρχαιογνωσίας του αφεντικού του, παραδίδει ένα έργο σαφές και περιεκτικό το οποίο εστιάζει στη σύγχρονη κατάσταση κάθε περιοχής (έθιμα των μουσουλμάνων, ποιότητα καταλυμάτων κ.ά) με αναφορές, χωρίς τεκμηριωμένες παραπομπές, στην μυθολογία και στην ιστορία. Για τα σχέδιά του σίγουρα υπήρξαν υποδείξεις εκ μέρους του Dodwel (πολλά από τα σχέδιά τους ταυτίζονται ακόμα και ως προς τη θέση αποτύπωσης), αλλά τελικά το εικαστικό αποτέλεσμα στα έργα του Pomardi διακρίνεται για την ευκρίνεια, συνέπεια στην τοπογραφία και παράλληλα μια ιδιαίτερη ζωγραφική αίσθηση. 

Στο οδοιπορικό του ο Pomardi γράφει για τη ταξίδι τους από τη Ρώμη στη Σικελία και από εκεί στη Ζάκυνθο, το Μεσσολόγγι, την Πάτρα, τη Ναύπακτο, το Γαλαξείδι, την Άμφισσα, τους Δελφούς, τη Βοιωτία και την παραμονή τους στην Αθήνα. Συνέχισε στη Φθιώτιδα, τη Θεσσαλία, τη Mαγνησία, τη Φωκίδα, τη Bοιωτία, την Eύβοια, την Aττική και την Aργολιδοκορινθία, ενώ φιλοτεχνεί για πρώτη φορά σχέδια που απεικονίζουν τοποθεσίες στις περιοχές αυτές (Πλευρώνα, Θίσβη, Λαμία κ.ά). Στο τέλος του ταξιδιού αρρώστησε και αναγκάστηκε να πάει στη Zάκυνθο και μέσω Iθάκης, Λευκάδας και Kέρκυρας να επιστρέψει στην Iταλία. 

Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου

WORDSWORTH, Christopher
Ο Άγγλος Christopher Wordsworth (1807-1885), επίσκοπος του Λίνκολν από το 1868 και άριστος γνώστης της κλασικής παιδείας, έγραψε πολλά έργα για θεολογικά ζητήματα. Στα 1832-1833 ταξίδεψε στην Eλλάδα και ήταν ο πρώτος Άγγλος που έγινε δεκτός από τον βασιλιά Όθωνα. Τα δύο αξιομνημόνευτα έργα του, “Athens and Attica…” και “Greece, pictorial, descriptive…” είναι γραμμένα σε ύφος δόκιμο ήδη από τον 17ο αιώνα, απαλλαγμένο όμως από την υπεροψία των λόγιων εκείνων κειμένων, όπου ενσωματώνονται με ασάφεια: μυθολογία, σύγχρονες γεωγραφικές ή και δημογραφικές παράμετροι, φιλολογικές ιστορήσεις και παρατηρήσεις από επιτόπιες περιηγήσεις. Η σοβαρότητα που διακρίνει τις, αρχαιολογικές του κυρίως, περιγραφές, το πλήθος των φιλολογικών παραπομπών, τα εδάφια από αρχαίους συγγραφείς και ο ενθουσιασμός με τον οποίο καταγράφει τον περιβάλλοντα χώρο, επιβάλλουν το έργο του ακούραστου ερευνητή Wordsworth στο αναγνωστικό κοινό. 

Aκολουθώντας την πορεία του Hσίοδου, από τον Eύριπο, στον Ωρωπό και τον Pαμνούντα, ο Wordsworth έφθασε στην Aθήνα τον Oκτώβριο του 1832 και παρέμεινε και το 1833. Συνδύασε τις αρχαιολογικές αναζητήσεις με το ενδιαφέρον για τη σύγχρονη κατάσταση και παρέδωσε έναν λεπτομερή περιηγητικό οδηγό της νεοϊδρυθείσας πρωτεύουσας, αλλά και της Aττικής (Ωρωπός, Τανάγρα, Αφίδναι, Ραμνούς Μαραθών, Σούνιο, Θορικός, Υμηττός κ.ά) ως τη Σαλαμίνα και την Aίγινα. Απευθύνεται κυρίως στο αγγλικό κοινό, το οποίο όπως γράφει είναι εξοικειωμένο με την αρχαία ελληνική γραμματεία και αναφέρεται στα επιμελημένα για την περιοχή κείμενα των W. M. Leake και R. Cockerell. H αντιπαραβολή τοποθεσιών και παραπομπών από κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον και αποδεικνύει την εμπεριστατωμένη γνώση, θεωρητική και του χώρου, που είχε ο ταξιδιώτης-συγγραφέας, ο οποίος και αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του μορφωτικού επιπέδου των περιηγητών που αναζήτησαν επί τόπου συγκινήσεις ισάξιες της πνευματικής τους ευαισθησίας. Ενδεικτικά παραθέτουμε κάποιες αντιστοιχίες τοποθεσιών και παραπομπών : Χαλκίδα και Ησίοδος, Αυλίδα και Πλούταρχος, Τανάγρα και Παυσανίας, Κιθαιρώνας και Ευριπίδης, Ωρωπός και Στράβων, Αρριανός, Αισχύλος, Κλεψύδρα και Ευριπίδης, Θέατρο και Πλάτων, Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, Αριστοφάνης, Ακρόπολη και Ευριπίδης κ.λπ. 

Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου

REISINGER, Ernst
Στο πλαίσιο σύσφιξης των δεσμών μεταξύ Γερμανίας και Ελλάδος, ο συγγραφέας, Ernst Reisinger, όπως τονίζει στην εισαγωγή, στοχεύει να προσφέρει ένα έργο (πρώτη έκδοση στα 1916), το οποίο δεν είναι αυστηρά ταξιδιωτικό. Με ενενήντα φωτογραφίες δικές του, του Fr. Boissonnas, του Van Lüpke και αναπαραγωγές χαρακτικών των V.M. Coronelli, Ed. Dodwell, J. Stuart & N. Revett, L.-E.-S.-J. de Laborde και εμπλουτισμένο με κείμενα λογίων (L. Ross, Er. Curtius κ.ά) που εμβαθύνουν στο θέμα της Ελλάδος, προτίθεται να παραδώσει ένα έργο, ως έκφραση αγάπης προς τον ελληνικό λαό. Συγκέντρωσε το υλικό του από Βιβλιοθήκες του Μονάχου και του Βερολίνου στη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Πολλές από τις αναπαραγωγές αυτές προέρχονται από φωτογραφίες του πρωσικού φωτογραφικού αρχείου στο Βερολίνο και παρουσιάζουν σπάνιες απόψεις (του 1910 περίπου) από την ηπειρωτική κυρίως Ελλάδα αλλά και τα νησιά. 

Στο λεύκωμα ξεφυλλίζουμε όψεις από την Αθήνα και την Αττική, την Κόρινθο, την Αργολίδα, την Αρκαδία και τη Μεσσηνία, την Ήπειρο, το Άγιον Όρος και τα Ιόνια νησιά, την Αίγινα και τις Κυκλάδες. Συγκινητικό είναι να αντικρίζουμε τον Ισθμό της Κορίνθου, τις Βάσσες, τη Σπάρτη και τον Μυστρά, τα Μέθανα, την Τίρυνθα, την Ελευσίνα αλλά και την Επίδαυρο, τον Όσιο Λουκά, τα Μετέωρα, τους βυζαντινούς ναούς στην Άρτα, τη Μήλο, τα Τέμπη, την Πάρο, το Αγρίνιο και την Άμφισσα σε αμερόληπτες λήψεις της πρώτης δεκαετίας του 20ού αιώνα. Σημειώνουμε ότι οι λήψεις στην Κόρινθο έγιναν πριν από τις ανασκαφές της Αμερικανικής Σχολής και αυτές στην Ολυμπία και τους Δελφούς πριν από τις αναστηλώσεις των αρχαίων ναών στους αντίστοιχους αρχαιολογικούς χώρους. 

Σύνταξη: Ιόλη Βιγγοπούλου

Τίτλος
Χάρτης του Πόρου και του λιμανιού της Τροιζήνας, στη βορειοανατολική Πελοποννήσου
Πρωτότυπος τίτλος
A plan of the Harbour of Troezen and of the Island of Calaurea with the adjacent coast.
Χρονολογία έκδοσης
1776
Έκδοση
CHANDLER, Richard. Travels in Greece: Or an account of a tour made at the expense of the Sociery of Dilettanti, Οξφόρδη, Clarendon Press, MDCCLXXVI [=1776].
Σελίδα
210
Περιοχή/Τοποθεσία
Τροιζήνα
Πόρος
Αττική
Θέμα
Άποψη
Χάρτες
Συλλογή
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη